exames....jippie - Reisverslag uit Tegal, Indonesië van Sabine Vrande - WaarBenJij.nu exames....jippie - Reisverslag uit Tegal, Indonesië van Sabine Vrande - WaarBenJij.nu

exames....jippie

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

20 November 2006 | Indonesië, Tegal

Jawel, als je dan als lerares gaat werken horen exames erbij. Ik mag twee weken lang gaan kijken of de studenten niet spieken. Vandaag was de eerste dag. Van 14.00 tot 17.30 uur. En jawel, iedereen spiekt hier. Ze kletsen, kijken bij elkaar hoe en wat...echt weer iets nieuws voor mij. Ik loop dan langs de rijen met een serieuze blik...ahum. Maar de studenten trekken zich er niet zoveel van aan en gaan lekker door. Afgelopen vrijdag had ik mondeling examen. Vier klassen. Ik was 's ochtens om 08.00 uur begonnen en 's avonds om 18.00 uur waren we klaar....ik was helemaal gaar. Moest namelijk die tijd naar mijn studenten luisteren. Het was lekker warm in het lokaal en ik moest mijn best doen om niet in slaap te vallen.
Komende donderdag ga ik naar een traditionle bruiloft. Ik ben erg benieuwd, mag mijn camera meenemen, zal dus zeker foto's maken. Een zus van een studente van me gaat trouwen.
Dat trouwen is ook iets hier. Je moet dus eigenlijk met je 25ste getrouwd zijn. Anders ben je echt een outkast. Maar je kunt niet zomaar iemand trouwen, nee je ouders moeten het er wel mee eens zijn. Zijn ze dat niet dan kun je het vergeten. Zo gaat een vriend van me hier trouwen met een meisje dat hij 5 maanden kent. Hij is al 28 en moet dus opschieten. De bruiloft wordt trouwens niet door het bruidspaar georganiseerd, maar door de familie. Ik heb het idee dat hij niet echt gelukkig is en eigenlijk niet wilt trouwen. Als hij onderweg is kijkt hij naar alle mooie grieten...haha. Ik vind het maar vreemd, maar dat is de cultuur hier.
Het grote nieuws hier is dat Bush het land bezoekt. De meeste mensen hier zijn het er niet mee eens. Ik kan het wel voorstellen. Het bengt helemaal niks dat hij komt. En de kosten van de beveiliging zijn zo hoog. Dat in een land waar mensen nog echt omkomen van de honger. En vergeet niet dat het een moslim land is.
Ondertussen wachten we geduldig op de regen. Helaas komt die nog niet met bakken uit de hemel , wat eigenlijk al wel zou moeten gebeuren. Dus ook hier veranderd het klimaat. Het is mega droog en regen zou wel fijn zijn. Ik ben wel heel benieuwd hoe en wat als het echt zo hard plenst. Ik hoop dat mijn brommer geen kortsluiting krijgt...haha. Je weet maar nooit met een elektische brommer.
Ondertussen heb ik mijn visum weer een keer verlengt. Het duurde maar 4 uur. Volgende maand mag ik naar Semarang. Ik weet niet precies hoe en wat, maar dat vraag ik mijn vriendin Anna nog. En dan kan ik haar eindelijk weer eens bezoeken. Ik heb haar sinds ik naar Tegal ben gegaan niet meer gezien.
Volgende keer meer, hopelijk met foto's van de bruiloft.
MAZZEL

  • 20 November 2006 - 14:41

    Kimmetje:

    He bientje, heee weer leuk om iets van je te lezen! haha hier plenst het op het moment heerlijk hard, lang leve nederland, Eindhoven de gekste haha! fijn dat alles zo goed met je gaat, met mij ook alles ok, geen nieuws is goed nieuws he...kijk uit naar je foto's van de bruiloft! dikke kus van kims

  • 20 November 2006 - 21:54

    Diana:

    Hoi Bien,
    Leuk naar die bruiloft ,duren die geen paar dagen daar of is dat bij de hindoes?Ja hetzelfde probleem hier erg droog en het is nog niet eens zomer!!Moslim of niet voor mij hoeft bush ook niet in een land te komen laat hem maar weer terug naaar de ranch gaan en idd mensen komen om van de honger en zo iemand word extra beveiligd!!He veel plezier nog en ik kijk ff hoe wij op skype heten!

  • 21 November 2006 - 14:11

    Tante Marijke:

    Ha die Bien,
    Kan me voorstellen dat je helemaal gaar wordt van al die examens, een hele dag!!
    Maar een bruiloft in het vooruitzicht maakt natuurlijk weer een hoop goed, geniet er van. Veel liefs van ons allebei.

  • 25 November 2006 - 02:02

    Bernadette:

    Hoi Bien,
    Weer met grote belangstelling je relaas gelezen, even laten weten dat het hier wel erg koud is, -29 graden, en dat duurt nog een paar dagen, plus het is hier ook een winterwonderland, erg mooi hoor.We zijn druk aan het verbouwen, daar is het nu echt weer voor.Veel liefs van ons beide

  • 25 November 2006 - 02:52

    Anna:

    hee lieverd haha ik gier het uit want ondertussen regent het al en sputtert je solexbrommer erg of valt het mee? Nou wij zijn ook blij met de regen hor (dat je daar zo blij mee kan zijn he!) want de paardjes hebben eindelijk weer gras te eten. Liefs en tot snel he!

  • 29 November 2006 - 09:18

    Tante Ger:

    Lieve Bien,
    Prachtig de foto,s en leuk om jou te zien tussen het gezelschap.
    Je hebt dus volop te werken,daar ben je ook voor gegaan.
    kus tante Ger.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 44005

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 23 Februari 2014

Hall in Tirol, Oostenrijk

28 Augustus 2012 - 30 September 2013

MALTA

02 Juli 2009 - 29 September 2009

Amerika

30 November -0001 - 29 Mei 2007

Mijn eerste reis

01 April 2002 - 01 September 2002

dat was Canada

28 November 2009 - 30 November -0001

PRAAG

Landen bezocht: