Ramadan - Reisverslag uit Tegal, Indonesië van Sabine Vrande - WaarBenJij.nu Ramadan - Reisverslag uit Tegal, Indonesië van Sabine Vrande - WaarBenJij.nu

Ramadan

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

02 Oktober 2006 | Indonesië, Tegal

Hallo iedereen. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is het hier ramadan. Ik zal jullie er iets over vertellen, want het is niet alleen dat de mensen overdag niet eten....
Goed, ramadan wordt gedaan om medeleven te tonen aan de arme mensen, zoals ik het begrepen heb. Het betekend dat ze niet eten en drinken van 03.00 uur 's ochtens tot 17.44 uur 's avonds. Dus de mensen staan om 03.00 uur op en gaan dan eten en drinken. Leuk, vooral als je in een boarding huis woont, want dat is lekker gehorig. Lang leven de oordoppen!!! Na het eten gaan ze even liggen, om rond 04.15 uur moet er gebeden worden!!!!
Dan weer liggen en dan om 6.00 uur weer op....Oke, en dan niet eten tot 17.44 uur. Dat betekend dat mensen gaan stinken. Helaas, maar waar!Ze stinken uit hun mond en na een aantal dagen ook uit iedere porie. Mensen worden ook erg sloom en doen weinig op een dag.
Ze mogen zich wel wassen hoor, maar het helpt gewoon niet. Na 17.44 uur wordt er gegeten en dan voelt iedereen zich weer mens. Het nadeel aan ramadan is dat er ongeveer de hele dag gebeden wordt. Geen probleem in NL waar ze geen luidsprekers hebben bij de moskee. Maar hier kan iedereen mee genieten. Ook de mensen die een ander geloof hebben.....Dus lang leve de i-pod. Niet dat het bij mij in de kamer doorklinkt, maar af en toe wordt je er een beetje simpel van.
Er gaan tijdens de ramadan heel veel mensen naar de moskee. Soms zoveel dat ze een stuk van de straat afzetten en dan maar op straat gaan bidden. Natuurlijk wel op een kleedje. Het is wel leuk om mee te maken, maar ik weet niet of ik het zou willen en kunnen doen. Het is hier zo warm. Je hebt je water echt wel nodig.
Ben blij dat ik het niet hoef te doen.
Verder wilde ik jullie nog vertellen dat boeren na het eten hier heel gewoon is. Vooral als je onder vrienden bent. En iedereen kan hier zijn vingers en nek knakken....vind dat zo een rot geluid.
En ik ben nu officieel lid van Bodyfit.TADA!!! Ga hier dus gewoon door met fitness. Het verschil is dat ik hier echt zweet als ik bezig ben...emmers!!!Maar het is wel lekker, anders doe je hier helemaal niks. Ik had het gevoel dat mijn lichaam zo lui werd. Maar hier wordt wel gestrecht na het sporten. Daar helpt de instrukteur je mee.....nou, dat voel je wel. Heb hem maar even verteld dat wij Westerlingen niet zo flexibel zijn als de mensen hier....wouw!!!
Morgen, woensdag en donderdag weer lesgeven. 11 oktober moet ik mijn visa gaan verlengen. Ben benieuwd, want van Anna heb ik alleen maar horror verhalen gehoord. Gelukkig gaat Sanday mee. Dus heb ik in ieder geval iemand die alles voor me kan vertalen. En ik heb even een dagje weg uit Tegal. Reis naar Yogyakarta en Jakarta gaan nog steeds door. Kijk er erg naar uit, maar dat is pas de 24 ste!!
Dames en heren, dat was het weer. Tot het volgende bericht uit Tegal!!!!!

  • 02 Oktober 2006 - 10:24

    Kimmetje:

    He bientje, hier even een berichtje uit het regenachtige Eindhoven! haha, lig hier helemaal dubbel op de werkvloer met dit verhaal, over dat mensen stinken. jak..ben niet jaloers nu op je haha! leuk om weer van je te horen zo ver weg! hou je haaks meis! dikke kus van kims

  • 02 Oktober 2006 - 12:36

    Janiek:

    hoi Bien,
    vond het vanochtend wel heel speciaal om met je te sms-en, voelt dichterbij en is een stuk persoonlijker.
    Maar ik blijf je mailen hoor!
    Dikke kus van een dikke nicht ( ben nu echt aan het aftellen ).

  • 04 Oktober 2006 - 02:28

    Anna:

    jaha geen spijzen geen drank van zonsopgang tot zonsondergang he en ook: niet roken en geen sex! niets voor mij dus he haha. Stretch er maar lekker op los meid na een half jaar leg je je benen in je nek!

  • 08 Oktober 2006 - 10:33

    Bianca:

    Ik vind het echt geweldig om te lezen hoe jij de cultuur daar ervaart en erover schrijft! Wat ik ook nog even kwijt wil is dat wanneer er zaken zijn die wat minder lopen ofzo, dat ik het fijn zou vinden als je me dat even op de mail zet! Mijn vervanger is namelijk al een nieuwe vrijwilliger aan het plaatsen en ik wil dus graag weten wat de stand van zaken is!
    Succes met het verlengen van je visum! En mocht ik je geen berichtje meer sturen: geniet van je minivakantie!
    Groetjes Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 79
Totaal aantal bezoekers 44071

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 23 Februari 2014

Hall in Tirol, Oostenrijk

28 Augustus 2012 - 30 September 2013

MALTA

02 Juli 2009 - 29 September 2009

Amerika

30 November -0001 - 29 Mei 2007

Mijn eerste reis

01 April 2002 - 01 September 2002

dat was Canada

28 November 2009 - 30 November -0001

PRAAG

Landen bezocht: