Yep, this is Indonesia - Reisverslag uit Tegal, Indonesië van Sabine Vrande - WaarBenJij.nu Yep, this is Indonesia - Reisverslag uit Tegal, Indonesië van Sabine Vrande - WaarBenJij.nu

Yep, this is Indonesia

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

08 September 2006 | Indonesië, Tegal

Dames en heren, ik ben nu de trotse eigenaar van een bikemaster, oftewel een brommer die op elektriciteit rijdt!! Het ding is oranje, heeft mandje voor en koffertje achter en rijdt zo'n 30k/u. Ik heb geen rijbewijs nodig, maar draag voor alle zekerheid wel een helm. En ik kan jullie vertellen het is super keren {cool}. Ik wordt wel van de weg afgestaard, maar goed, dat blijft zolang ik hier ben.
Ik voel me net een student i.p.v. leraar. Heb mini koelkast, waterkoker en nu ook brommer. Vandaag eindelijk mijn klamboe op kunnen hangen met de hulp van mijn nieuwe vrienden.
Het is hier zo apart. Tegal is ongeveer zo groot als Tilburg, denk ik. Er zijn hier 3 malls. Rita mall is de grootste, maar bij Pacific vind je de Amerikaanse merken. Pizza Hut, A&W, Dunkin' Donuts....het is er nooit druk binnen, want het is gewoon te duur. Wat niet zo duur is is KFC, maar dat is niet te eten....
Als je dan de mall uit komt zie je de meest dunne, kleine, oude mensen die bedelen om geld.
Ik heb hier een tent ontdekt waar ze super kip sate hebben.Dat met lontong rijst (kleefrijst verpakt in bananenblad). Echt enak (lekker).
Voor de mensen van de VWA, het gaat hier iets anders met de dieren. Die komen levend de tent binnen, ondersteboven, met 5 in iedere hand....tja, je sate is in ieder geval wel vers...haha. Roken is hier ook heel erg populair....maar alleen bij mannen.
En er wordt overal gerookt. Niet rokerszones zijn er bijna niet.
Je moet hier trouwens niet vies zijn van kruiperige beestjes...kakkerlakken, muggen, van alles en nogwat. Af en toe hoor je iets en dan zie je een kleine hagedis tegen het plafond geplakt.
Ook ziet het eten er hier heel anders uit. Alles van een beest wordt gebruikt. Dus ook de kop van een geit...die wordt op de bbq gegooit en dan wordt het vlees opgegeten. Dat gaat me toch te ver hoor.
Maar de sate van geitenvlees was wel lekker moet ik zeggen.
In het huis waar ik woon is de keuken eindelijk veranderd. Stel je er niks bij voor, maar nu is het schoner en staan er 2 gasbranders. Ik kan het goed merken. Er wordt volop gebruik van gemaakt. Mijn kamer is er pal naast....dus jammer dat de afzuigkap hier nog niet in de mode is. Over keuken gesproken...in de mall hebben ze een nieuw product. Een westerse keuken. Mensen kijken hun ogen uit als ze het zien. Ik vertelde Nia dat iedereen in NL zo een keuken heeft. Ze vond het 'amazing'.
Vanochtend werdt ik om 6.30 door Nia opgehaald. We gingen naar de diploma uitreiking op de campus. Om 7.00 uur zou het beginnen...en dus begon het om 8.15 uur. Tja, wat zal ik er van zeggen...het was mega saai. Veel blabla. Daarna werd aan iedere student het diploma gegeven. Voor dat dat voorbij was lag ik bijna te slapen. Daarna nog een toespraak van de dean, toen eten, toen natuurlijk foto's maken. Ik voelde me net een apie. Maar toen studenten naar mij toe kwamen die ik niet kende, en dat waren er nogal wat, heb ik gewoon nee gezegt.
Ik moet zeggen dat het hier qua temperatuur goed uit te houden is. Het is wel warm, maar er waait een lekker windje en dat is super. Ik ben nog niet naar het strand geweest, maar het schijnt helemaal niet mooi te zijn.
Het grappige is eigenlijk dat ik sinds ik hier ben nog geen werk gedaan heb. Ik weet ook helemaal niet wanneer de uni begint. En volgens mij weet niemand dat. Dus doe ik maar wat en hang rond met de nieuwe vrienden. Die laten me van alles zien en nemen me overal mee naartoe. Je moet je tijd toch doorkomen. 's Avonds oefen ik op mijn brommer. Dan is het niet zo druk...wel lekker.
Wat wel heel vervelend is hier is dat je toch ver weg bent van de mensen van wie je houd. En als er dan iets gebeurt dan kan je niet bij ze zijn en ze steun geven. Dat is me helaas deze week overkomen. Dames en heren, het was me weer een waar genoegen. Ik zou zeggen tot de volgende keer.

  • 08 September 2006 - 10:38

    Tante Ger:

    Ja Bien ik hou het allemaal bij.Ik begin me steeds meer te realiseren dat het hier ontzettend luxes is.en dat het een cultuurshock is wat je meemaakt. Je oren zullen wel getuut hebben deze week want Bernadette en Jos,papa en de broer van Bern hebben hier van de week gegeten ,en we hebben het dus uitgebreid over jou gehad, ze waren ook erg benieuwd hoe het met je ging.Fijn van je brommertje, dat wist papa al te vertellen.Het boek maakt op mij wel indruk Bien.Ik ben blij dat ik het van je mocht lezen
    Hier gaat het met de fam allemaal goed,Bas z,n huis schiet aardig op ,ze zijn nu met de keuken bezig,over kachel gesproken. Bien ik probeer zoveel mogelijk te reageren op je nieuwe verhalen .liefs tante Ger.

  • 08 September 2006 - 10:56

    Tante Marijke:

    Geweldig dat je het zo goed volhoud al deze verhalen, zie je zo al rijden op je brommer, vooral dat helmpje!!!
    Ben wel erg benieuwd wanner je moet beginnen en hoe dat zal gaan. Wij waren deze week ook bij Bernadette en Jos, (Janiek en ik ). Was fantastisch om haar weer te zien, hebben veel oude koeien uit de sloot gehaald, een heel blik Sacramentsparochie opengetrokken en veel oude foto's bekeken. Janiek kwam tot de ontdekking dat ik sprekend op Oma lijk!
    Lieve Schat, tot de volgende keer,hou je en ook de groetjes van Frans

  • 08 September 2006 - 11:50

    W.v.Meel:

    Hoi Bieneke
    We vinden het ontzetent leuk die berichten van jou.We wensen je een geweldige tijd daar Zal je naar oos Dian en Maarten zwaaien als ze volgende maand langs komen varen richting Australie.He Bieneke we duimen voor je. Dat je maar een hele leuke tijd mag hebben

    De Meeltjes

  • 09 September 2006 - 07:11

    Fabiola:

    Hey Bien,

    Leuk dat je het zo naar je zin heb daar, het is altijd maar afwachten hoe het gaat. Jammer dat je nog niet echt met je werk kan bezig zijn maar het geeft je wel de gelegenheid om je nu een beetje in te burgen.
    Handig de brommer zo kun je tenminste lekker weg wanneer je wilt. Al lijkt het me niet gemakkelijk met het verkeer daar maar dat zal hopenlijk snel wennen zijn voor je.
    Blijf vooral zo door schrijven het is een genot om het te lezen.
    Tot de volgende keer.


  • 09 September 2006 - 08:31

    Bianca:

    Het is zo grappig verhalen te lezen over een cultuur die je zelf ook hebt mogen ervaren. Dat leest echt anders dan wanneer je het niet kent. Geweldig. Ik hoop wel dat je snel aan de slag mag. Maar zo te lezen red jij je wel!

    Greetz Bianca

  • 10 September 2006 - 06:25

    Janiek:

    Hoi Bien,

    een bikemaster echt toppie !
    Je doet wel voorzichtig he meid.
    Want andersom geld voor ons het zelfde, wij houden van jou en willen niet dat je iets overkomt.
    Dikke kus en tot snel.

    P.S. stuur eens een foto van jezelf op die bike- master ( met helm ). Lijkt me echt cool !

  • 10 September 2006 - 20:34

    Bernadette:

    Hallo Bien

    Wat schrijf je toch leuk ik lees iedere keer met veel belangstelling je relaas.Ben je wel voorzichtig op dat scheurding??Ik zie je al tuffen met helm op, zal zeker wel een bezienswaardigheid zijn.We hebben lekker over je "geroddelt".jJos en ik genieten echt van ons bezoek aan nederland, we hebben mooi weer en het is heerlijk om iedereen weer te zien.We worden overal met open armen ontvangen en lekker verwend.Bevalt ons wel.Liefs van mij en Jos

  • 12 September 2006 - 07:55

    Anna:

    He schat nou ik kon je bericht eindelijk lezen, moet veel grinniken hoor. Echt fijn(!) dat je kamer zo pal naast de "keuken" is. En maandag begin je dan eindelijk met lesgeven he! Veel succes meid en blijf goed voor jezelf opkomen he... je zit hier voor je plezier nietwaar en vrijwillig....
    lie-hiefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 44340

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 23 Februari 2014

Hall in Tirol, Oostenrijk

28 Augustus 2012 - 30 September 2013

MALTA

02 Juli 2009 - 29 September 2009

Amerika

30 November -0001 - 29 Mei 2007

Mijn eerste reis

01 April 2002 - 01 September 2002

dat was Canada

28 November 2009 - 30 November -0001

PRAAG

Landen bezocht: