Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sabine Vrande - WaarBenJij.nu Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sabine Vrande - WaarBenJij.nu

Jakarta

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

17 Mei 2007 | Indonesië, Batavia

Hallo en daar ben ik weer vanuit Indonesie. En wel vanuit Jakarta. Gisteren, na een lange vlucht, goed geland op het vliegveld. Na het krijgen van mijn visum meteen met de taxi naar het hotel. Ik zit heerlijk in een Ibis hotel. En wat zo lekker is, ik heb heel de kamer voor mezelf. Niet meer delen met anderen....
Ja, dat is heel erg fijn als je dat een maand of drie niet hebt kunnen doen.
Vandaag was een hele emotionele dag. Ik heb namelijk het graf van mijn grootouders bezocht. Ik zal jullie niet heel de geschiedenis vertellen, maar even een beetje, zodat je weet waar ik het over heb.
Mijn grootouders zijn in de jaren 30 naar Indonesie verhuist. Mijn moeder was op Sumatra geboren. Helaas toen de oorlog uitbrak zijn zij alle drie in een kamp geplaatst. Omdat mijn grootouders als veraders werden gezien zijn zij door de Japanners om het leven gebracht. Zij lagen eerst in een graf ergens in Banjermasin, maar nu dus hier in Jakarta. En ik moet jullie eerlijk bekennen dat toen ik die namen zag staan ik heel erg moest huilen. Na al dat mam vertelde over haar ouders, en vooral na wat tante Co mij had verteld, stond ik dan eindelijk op de plek waar ze liggen. Een tocht voor mam en mij komt ten einde hier. Het ereveld is heel mooi. Er staan witte kruizen, sommigen met namen, maar vele niet.Er staat dan een verzamelschild met namen. Wat dan op het kruis staat is " geexecuteerd in Bandjermasin." Het is zeer indrukwekkend en ik ben heel blij dat ik er geweest ben. Ik had het gevoel dat mam heel dicht bij me was.
Oke, nu weer vrolijk verder. Morgen en overmorgen ben ik nog in deze miljoenen stad. Ik wil naar het Monas, het grote monument in de stad. Vorige keer toen ik er was kon ik geen foto's maken. En verder kijk ik wel wat ik doe.
Zondag wil ik dan naar Cirebon. Eens kijken hoe het er daar uit ziet.
En dan langzaam maar zeker terug naar Tegal en naar het nieuwe huis van Anna en Havedz....Kijk er naar uit!!!!

  • 17 Mei 2007 - 10:34

    Anna:

    wauw lieverd krijg er kippenvel van! wat goed dat je er naar toe bent gegaan, wat een ervaring. veel 'plesir' in jakarta met de grote ... van soeharto zoals de monas ook wel wordt genoemd he haha! james en ik verheugen ons op je komst! liefs

  • 17 Mei 2007 - 21:44

    Diana:

    Hoi Bien, ja ik kan me heel goed voorstellen dat het erg emotioneel is.Het zijn je roots,en de gebeurtenis heeft veel uitwerking gehad in jullie levens. Nog heel veel plezier en een leuk afscheid in tegal!!

  • 18 Mei 2007 - 11:27

    Rob:

    Hee Sabine!

    Als we volgend jaar (?) naar Nederland komen dan laten we het weten. De groeten van Rob, Sharon en Emma.

    Mooie foto van Mt Eden trouwens!

  • 20 Mei 2007 - 12:33

    Tante Marijke:

    zit te janken achter de P.C. maar geweldig dat je het ervaren hebt! Wij zijn gisteren thuisgekomen en hebben een heerlijke vacantie gehad. Prachtig weer en lekker relaxed, ook de kinderen waren geweldig, vooral met al het reizen. Fleur is zo'n schatje, flirt met iedereen en heeft altijd goeie zin, al wordt er nog zo met haar gesjouwd. Het zal fijn zijn om je eindelijk weer eens te zien.
    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 43988

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 23 Februari 2014

Hall in Tirol, Oostenrijk

28 Augustus 2012 - 30 September 2013

MALTA

02 Juli 2009 - 29 September 2009

Amerika

30 November -0001 - 29 Mei 2007

Mijn eerste reis

01 April 2002 - 01 September 2002

dat was Canada

28 November 2009 - 30 November -0001

PRAAG

Landen bezocht: